K O M U N I K A T Y






Home > Komunikacja w latach 1945-1989 > Ikarusy 260/280 (lata 80.)

221

A to solówka z 1981 roku. Ciekawe czy oryginalny lakier?

221 / Ikarus 260.04 / prod. 1981 / R-9 -> 08.1993 / R-5 -> 2 08.1993 / kasacja 02.1998

Rate this file (Current rating : 4.7 / 5 with 3 votes)
File information
Filename:221a~0.jpg
Album name:dev / Ikarusy 260/280 (lata 80.)
Rating (3 votes):55555
Keywords:221
Miejsce:Królewska / Krakowskie Przedmieście
Nr pojazdu:221
Linia:179
Filesize:234 KiB
Date added:Jun 22, 2019
Dimensions:1098 x 687 pixels
Displayed:549 times
URL:http://omni-bus.eu/archiwum/displayimage.php?pid=110271
Favorites:Add to Favorites

Comment 5 to 24 of 24
Page: 1 - 2

~oko   [Jun 26, 2019 at 10:09 AM]
Czy dobrze widzę fartuch-chlapacz tuż przed drugimi drzwiami? Po co on?
dev   [Jun 26, 2019 at 12:34 PM]
Przed 1995, nie 1985 Smile
~P   [Jun 26, 2019 at 10:57 PM]
Samo zdjęcie jest bardzo ciekawe i wartościowe. Szkoda, że nie widać dobrze numeru na tablicy rejestracyjnej, wtedy zagadka byłaby rozwiązana. Jeśli to rzeczywiście pierwsze "wcielenie" #221, to ten wóz na fotce może mieć około 10-12 lat, i być tuż przed NG (bo po NG raczej nie mógłby być w takim stanie). Czyli lakier może być oryginalny. Samo zdjęcie mogło być zrobione w latach 1991-1992, ewentualnie sądząc po roślinności, najpóźniej wczesną wiosną 1993 (w sierpniu zmienił zakład). Ikarusowe solówki do NG wyglądały dość długo przyzwoicie, nawet 10 i więcej lat. Dopiero po NG, w krótkim czasie stawały się z zewnątrz estetyczną ruiną...
dev   [Jun 27, 2019 at 01:30 PM]
Nie ma tu żadnej zagadki. To zdjęcie z końcówki lat 80-tych ew. początku 90. To na pewno ikarus z 1981 roku.
3872   [Jun 27, 2019 at 07:59 PM]
Lakier oczywiście nie jest oryginalny, podobnie jak numery taborowe będące pierwotnie tramwajówkami. Malunki rodem z Chełmskiej. Chałupniczo podmalowany do pasa dachowego w zakładzie R9. Częsta sprawa. Tyle, że dwa lata przed wykonaniem zdjęcia. Później na dziury po fatalnej naprawie nakręcano widoczne blaszki. Takie to były te zakładowe remonciki.
~3213   [Jun 27, 2019 at 08:58 PM]
ja jednak bym sie upieral ze to oryginalny lakier.. laty sa koloru NG pomaranczowe/ceglane.. trik z taborowkami tez mnie nie przekonuje ten jest z 81roku a pierwszy 289 ktory mial taborowki tramwajowe jest z 82roku i z tego co mozna wyczytac byl to tylko epizod eksperyment bardziej noz norma.. kolejne co przemawia to ze solowki dluzej czekaly na ng niz 280 i solowki mialy ng w latach 88 w zwyz w tym czasie co nieltore z nich wykezdzaly po NG z przyczepami jako 280.T4.. jesli byloby glosowanie ja bylbym za oryginalnym lakierem.. taborowki to poprawiali co jakis czas tu jest pod koniec lat 80 napewno zdjecie i jest styrany a po ng w tych latach by wygladal nieco lepiej niz lata na łacie
~3213   [Jun 27, 2019 at 09:02 PM]
jedyne w co moge uwierzyc to ze w zajezdni go mazneli prowizorycznie niewiem po 3latach eksploatacji ale latya ewidentnie kolor lakieru jaki byl po NG a odrozniaja sie od podstawowego czerwonego
~3213   [Jun 27, 2019 at 09:35 PM]
wg moich tajnych danych w exelu z mzk ten woz przeszedl NG w 88roku, a skasowali go w 93roku potem zastapil go woz z 85roku(marchewa 1661 i pewnie ta podmiana nastapila po ng tyle ze marchewe machneli juz na zoltoczerwono) .. ustalic date zdjecia i wszystko jasne.. nie wykluczone ze zdjecie jest z 92/93roku niz przed 88 jednak
~oko   [Jun 27, 2019 at 10:35 PM]
W którym roku pojawiły się tabliczki z nr brygad, zalecone (jak pisano wówczas w gazetach) przez brytyjską firmę konsultingową?

Ciekawą sprawą są dwie latarnie tuż obok siebie z lewej strony. Wątpię by takie stalowe "chude" latarnie montowano w czasach PRL.
dev   [Jun 27, 2019 at 10:47 PM]
Eureka! Taborówki na pewno powstały przed 1995 rokiem. Zresztą ostatnio Nodzyk wrzucił kilka zdjęć z 1994 roku, gdzie właśnie taborówki są. Po drugie primo, takich bocznych tablic już chyba w 1995 roku nie było, tzn. były takie z większą ilością wypisanych ulic. To zdjęcie jest wykadrowane, może wkrótce wrzucę całe, tylko że tam na głównym planie są piesi i jest mało atrakcyjne jako całość.
dev   [Jun 27, 2019 at 10:50 PM]
Update: To zdjęcie nawet prawdopodobnie z lat 80-tych! Na wykadrowanej części jest przystanek autobusowy oznaczony literą A.
3872   [Jun 28, 2019 at 12:25 AM]
Lakier nie jest oryginalny, przy tylnych drzwiach zamiast srebrno-niebieskiego piktogramu wózka jest czarny od szablonu, no i listwa nad klapą z akumulatorami jest pomazana tym pięknym kolorem jakby, podobnie jak i śledzik od zamka... Wink
Lata 80-te? A od kiedy to przykręcano boczne odblaski pomarańczowe? Cool
~3213   [Jun 28, 2019 at 03:48 AM]
no wiec.. czy odblaski/obrysówki sie rózniły po NG w tamtych latach? dla mnie kolejnym argumentem jest to, że on ma srebrne listwy wokół drzwi, które po NG były zamalowywane i rozważamy juz tylko dwie opcje: ze jest to fota tuz przed pójściem do NG czyli do 88roku lub 88-93.. i blizej 93 poniewaz nie jest swiezo po NG, tablica kierunkowa jest uboga, fakt, ze nie ma detali czyli naklejki wózka i niebieskiego logo ikarus.. ale ma listwe na masce nie wiem czy w tamtych czasach dbali o takie detale? dół mógł być łatany, tam rdza szybciej wjeżdżała wiec klapa mogła być maznieta niezaleznie, kolor zderzaka (od 93 NG były żółto czerwone, a kilka lat wczesniej zaczeto malowac zderzaki na czerwono, dodatkowo wjechała naklejka MZA lub syrenka naklejana.. mysle ze układ obrysówek właśnie moze być kluczem do zagadki
~3213   [Jun 28, 2019 at 04:20 AM]
na podstawie zdjeć z tej galeri (#35, kadry ze zmienników, kadr nówki z filmu 007 i kilku innych 3XX) obrysówki fabrycznie były dopiero od 1985 w marchewkach i chyba faktycznie każde solo z tej zajezdni (Chełmska)miały taborówki tramwajowe, wiec to musi byc jednak po NG i blisko zakończenia roli jako 221 bo po NG2 w 93roku trafił na Inflancką jako #2 pewnie już żółto czerwony
lenka   [Jun 28, 2019 at 08:31 AM]
Ja z kolei będę szedł w zaparte że wóz jest chwilę przed NG i metodą chałupniczą pacykowany na R9. Wszystkie te brzydactwa którymi go oszpecono zrobiono na Chełmskiej.
~3213   [Jun 28, 2019 at 11:53 AM]
moze zdjecie wykadrowane rzuci nowe swiatlo na fakty Surprised .. czasami mkdel czy dizajn fiata czy żuka lub jakiegos stara tez ogranicza czasoprzestrzen hehe.. taborowki w 81roku jesli nawet nie byly w tym przypadku tramwajowkami to byly malowane na bialo i z czarnym cieniem, a tak na "plasko" i zolto chyba wlasnie po NG
dev   [Jun 28, 2019 at 12:34 PM]
Poza tym wydaje mi się, że 1661 jeździł jako 221 już jako żółto-czerwony, ew. z numerami malowanymi w nowy sposób, ktoś wie, kiedy 1661 miał NG?
~3213   [Jun 28, 2019 at 04:22 PM]
napusalem wyzej ze roszada prawdopodobnie poszla obu po NG.. 221 poszedl jako 2 po drugim NG na inflancka a wlasnie 1661 stal sie 221 w roku ktorym mial 1NG w 94 roku to juz na bank byl zolty jak i w 94 221 po 2NG poszedl na inflancka jako zolty, tu na zdjeciu nie podlega dyskusjo ze to pierwsza obsada numeru 221 z 81roku tylko czy zdjecie przed 88rokiem czy w okresie 88/93
~3213   [Jun 28, 2019 at 04:27 PM]
zdjecia 221 ex 1661 sa na phototrans. eu zoltoczerwony wnetrze krok wstecz stara kabina srebrne listwy w 94roku przeszedl 1NG na stoprocent
3872   [Jun 30, 2019 at 02:04 AM]
Dokładnie tak, jak mówi @lenka.
Dodam, że odblaski przykręcano na wszystkich autobusach w poszczególnych zakładach metodą chałupniczą. Była cała akcja po wdrożeniu uchwały Ministerstwa Transportu.

Comment 5 to 24 of 24
Page: 1 - 2

Add your comment 
Name Comment
Laughing :lol: Razz :-P Very Happy :-D Smile :-) Neutral :-| Sad :-( Crying or Very sad :cry: Cool 8-) Surprised :-o Confused :-? Embarrassed :oops: Shocked :shock: Mad :-x Rolling Eyes :roll: Wink ;-) Idea :idea: Exclamation :!: Question :?: